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Termo

Tibetano:

དོན་གཉིས

don gnyis

 Atenção: provisório – em revisão 

Sânscrito:

द्वयार्थः

dvayārthaḥ

Português:

objetivo duplo

O objetivo pode ser entendido como o benefício, bem-estar, libertação do sofrimento e iluminação, e é considerado duplo porque se refere a 1) nós próprios (rang don) e 2) aos outros (gzhan don). Muitas vezes entendido no sentido último em que objetivo de nós próprios ser alcançado pela realização da vacuidade, o dharmakāya, e o objetivo dos outros ser alcançado pela compaixão manifesta enquanto rūpakāya.

Inglês:

twofold aim

One's own goal, benefit or welfare (rang don) and that of others (gzhan don). Often understood in the ultimate sense of the goal for oneself being achieved by the realization of emptiness, the dharmakāya, and the goal for others by compassion manifesting as the rūpakāya. [WOMPT, 1998][OMS, 2018]


(1) Buddhahood for oneself and (2) the temporary and ultimate fulfillment of other beings. [TPQ, 2010]

Enlightenment for oneself and the immediate and ultimate benefit of others. [LLB, 2002]

One’s own goal, benefit, or welfare (Tib. rang don) and that of others (Tib. gzhan don). It is often understood that the goal for oneself is achieved by the realization of emptiness, the body of truth (dharmakāya), and that the goal for others is achieved by compassion manifesting as the form body (rūpakāya).[NS]

Espanhol:

doble objetivo

El propio objetivo o beneficio (rang don) y el de los demás (gzhan don). Se suele entender, en sentido último, que el objetivo propio se alcanza al lograr la realización de la vacuidad, el dharmakāya, y el objetivo para los demás al manifestarse por compasión como el rūpakāya.

Francês:

Double but, double dessein

son propre bien (rang don , skt : svártha, átmahita) et celui des autres (gzhan don , skt : parártha, parahita). [CGP, 1997]

le dessein d'atteindre l'Éveil pour son propre bien et le dessein de l'atteindre pour le bien de tous les êtres. [TDPQ, 2009]

le bien des autres et le sien propre. [AGP-1, 2017]

Italiano:

duplice obiettivo o intento

Il bene proprio (rang don) e il bene altrui (gzhan don). In ultimo: il conseguimento del dharmakāya o corpo assoluto, mediante la realizzazione della vacuità, e del rūpakāya o corpo formale, che si manifesta grazie alla compassione per il bene altrui. TA: ‘duplice scopo’.

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